About Me

Ibu kepada 3 orang cahaya mata yang semuanya anak2 yang soleh & solehah, juga anak2 yg baik, pandai serta bijak. Seorang isteri yang ingin mencari keredhaan Allah swt di dunia juga di akhirat. Seterusnya menjadi isteri yg solehah kepada suami yang tersayang Md Azuandy dan juga menjadi seorang ibu yang tabah, sabar dengan dugaan dan cabaran dalam membesarkan anak2 di dunia yang bermacam2 panca robanya...Juga seorang anak kepada ayah Arwahyaham Hj. Md. Alip Md. Jim & emak Arwahyamah Hjh Sapiah Hj Mahmood..(semoga roh ayah dan emak dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman)...

slide kasih sayang umie

Monday, April 18, 2011

Jalan2 ke Melaka

Alhamdulilah...berjumpa kembali lagi kita di Blog Umie ni...

Hari isnin... ermm hari yang malas sangat Umie nak pergi kerja... rasa sangat2 letih.. mata Umie ni pun dah berair-air menahan mengantuk...agaknya macam mana lah anak-anak Umie di sekolah hari ini, adakah macam Umie juga atau sebaliknya...

Syukur, Allah swt masih memberikan kita sekeluarga rezeki.... rezeki untuk minggu ini pula ialah hajat Umie untuk memakai MPV telah pun tercapai... walaupun MPV buatan Malaysia, dah oleh sebab itu lah Ayah dan Umie membawa anak-anak Umie pergi melancong ke Melaka Bandaraya Besejarah @ Melaka Maju @ Melaka Bandaraya Warisan Dunia....(tajaan minyak & tol adalah dari Mr. Erdward-Salesman Proton,  hehehe...)


16hb April 2011

Tepat pada pukul 8.00 pagi kita telah selesai bersiap untuk bertolak ke Melaka, tapi Adam masih mempunyai "appointment" dengan Dr Hazirah di Klinik Seri Indah untuk mendapatkan perkhidmatan nabulizer..  kahak Adam masih ada lagi...nak buat macam mana itulah dugaan yang kita semua alami... Alhamdulilah... walaupun Adam kerap mengalami masalah kahak ini, kita semua sekeluarga menerima keadaan ini dengan ikhlas dan seredha nya... kita semua perlu memberikan Adam sokongan sampai bila-bila.

Pada pukul 8.45 kita telah selesai berurusan dengan pihak Klinik dan seterusnya kita bergerak ke kedai makan untuk mencari sarapan pagi..... dan tepat pukul 9.45 kita semua bergerak ke Melaka... dalam perjalanan ke Melaka hujan telah turun... ada masa lebat ada masanya renyai... ada masanya cuaca panas... dalam keadaan ini ayah hanya menekan pedal minyak setakat 110 km/h... tak laju pun... ayah kata jalan licin... bahaya kalau bawa laju-laju ... kalau tang kedaan ini Umie memang sayang kat ayah... ayah memang pemandu yang berhati-hati dan berhemah.....  ayah memang mengutamakan keselamatan keluarga kita...

Kita semua telah sampai ke Ayer Keroh pada pukul 12.30 tengahari... masih lagi hujan renyai dan adakalanya lebat.... Planning kita adalah untuk singgah ke Taman Buaya terlebih dahulu.... dan kemudian barulah ke Banda Hilir... tapi apakan daya kita terpaksa ubah planning... kita terus ke Banda Hilir mencari makanan untuk tengah hari.... Apa-apa pun ayah kata kita Check-in dulu kat Hotel City Park, kemudian barulah cari makan...
Ayah yang pening kepala mencari meja kosong

Antara menu yang di jual..besar betul udang galah tu....

Ayah bawa kita ke kedai makan di sebelah Pahlawan Walk Mall... ermmm ada 2 kedai makan sebelah menyebelah.... yang satu lenggang dan yang satu lagi padat macam ikan sardin... ayah kata mesti kat kedai yang penuh dengan pelanggan tu sedap... kita pun pergi ke kedai tersebut .... 5 minit kita menunggu still tak dapat tempat duduk.... kalau tenguk menu dia.... memang kecur air liur... mmg nampak sedap.... bila dah lama menunggu tapi tak dapat juga.... maka Umie ajak Ayah pergi kedai yang lengang ajer lah.. tak payah tunggu2.... asam pedas juga...

Lepas ajer makan kita semua pergi jalan-jalan dan beli belah sikit di Pahlawan Walk Mall...k. Long beli button dan K. Ngah beli Key-chain... Adam beli T-shirt.... Ayah & Umie Windows Shopping ajer....
K. Ngah yang sedang memilil Key-chain

Kakak juga sedang memilik Key-chain

Adam pun tengah memilih...

Alhamduliah cuaca tiba-tiba jadi panas, ayah kata alang-alang dah sampai di Padang Pahlawan ni... maka kita semua ronda di sekitar Banda Hilir... penat juga berjalan... kita tenguk Menara Taming Sari (tenguk ajer...nak naik gayat)... pastu kita pergi Padang Pahlawan, kemudian ke A-famosa (naik bukit.. tinggi, lenguh kaki umie)... kita semua jadi model ayah di situ...asyik posing ajer... posing sana, posing sini... Adam pun sama...suka pulak berposing...
Di A'Famosa

Di Banda Hilir

Banda Hilir juga

Adam & Ayah

Sebelum sampai A Famosa

Alah adam...kenapa pandang belakang

Adam yang ceria semasa di Banda Hilir

Kenapa adam tak tunjuk juga

Adam nak solat yer!!!





























Lepas kita berposing di A'famosa kita turut menyusuri bukit dan pergi ke hala Bangunan Merah merentasi pelbagai musium... kebanyakan musium adalah di dalam bangunan lama bersejarah... sampai saja di Bangunan Merah dan berhampian jam besar, ramai pelancung yang kelihatan dan merakam kenangan berlatar belakangkan jam besar, air pancut dan juga bangunan merah tersebut....

Tidak lupa juga kita pergi melawat pelabuhan lama, kubu lama dan juga kincir air lama... Umie tenguk kak Long memang minat sangat dengan sejarah ni...kak Long kata, dia baru ajer belajar tentang sejarah Melaka pada minggu lepas... bila di baca ajer batu tanda, maka dia teringatkan apa yang cikgu Sejarah ajarkan di kelas... kalau nak tahu, Umie masa belajar dulu pun minat matapelajaran sejarah...ada orang kata mengantuk belajar sejarah ni....tapi Umie tak...Umie Suka Sejarah.....sbb tu untuk subjek sejarah umie  dapat kepujian 1 untuk peperiksaan  SRP & SPM... Mencintai Sejarah Malaysia akan membuatkan kita mencintai negara kita sepenuhnya...

Tepat pukul 5 petang dan apabila semua dah tak larat untuk berjalan, kita semua telah bergerak balik ke Hotel penginapan di Taman Melaka Raya....

Malam tu pada pukul 7.15 (selepas mahgrib) kita semua bergerak ke Muara Sungai Duyung untuk menikmati ikan bakar segar di muara sungai tersebut... Ramai betul orang semasa kita pergi tu... penuh meja.... sebenarnya ada 2 buah kedai di situ... tapi di kedai makan yang kita pilih tu memang ramai pelanggannya... nak perking pun jauh jalannya....tak pe lah...kita semua sanggup untuk jalan jauh sikit... nak tahu juga apa sedapnya sampai ramai pelanggannya berkali-kali ganda dengan kedai ikan bakar satu lagi tu.... Apa yang Umie dapat tafsirkan kenapa pelanggan kedai yang kita pergi tu ramai adalah kerana...1) servies cepat   2) Murah  3) Sedap  4) Ikan segar.... nanti ada masa dan rezeki kita pergi lagi ke kedai tu...




Ikan-ikan segar yang perlu dipilih terlebih dahulu

Pelangan yang sedang menungu

sedang menunggu hidangan

Kupang rebus
Udang Goreng Tepung

Ikan Siakap bakar berlada

Selepas kita semua siap makan malam kita semua patah balik ke Banda Hilir untuk menaiki  Melaka River Cruis... seronok kan!!!... menyusuri Sungai Melaka dengan kerlipan lampu berwarna warni dengan mural dibangunan-bangunan terpilih, air pancut berirama, begitu juga rumah-rumah lama di kg. Morten... tumbuh-tumbuhan paya bakau....cantik betul... lama juga kita naik bot tu...45 minit jugakan!... selepas itu kita semua balik semula ke hotel pada pukul 11.30 malam... semua anak-anak umie keletihan dan telah melayani mata untuk tidur awal.....

Gambar ketika menaiki Melaka River Cruise

17hb April 2011

Alhamdulilah kita semua telah bangun awal pada pagi ahad...walaupun kita semua telah kepenatan....pada pukul 8.00 pagi kita telah bersiap untuk check-out tapi kita semua bersarapan dahulu di Hotel tersebut..... Ialah untuk menambahkan power, kan anak-anak Umie nak bermandi-manda pulak....

Kita semua terus ajer ker Ayer Keroh... di sana kita telah singgah di Taman Buaya - kat taman Buaya tu terdapat satu kolam mandi untuk kanak-kanak... bayaran pun murah juga... tak lah mahal sangat... Anak-anak Umie bukan main lagi... Adam pun sama... tak ingat tengah selsema.... tapi adam umie keluarkan awal... sebab takut dia sejuk.... sambil2 tunggu kakak-kakak mandi, Umie dan Ayah merayau mencari buaya.... tak banyak sangat buayanya...tapi ok lah....

Kolam mandi untuk kanak2 di Taman Buaya...

Dalam pukul 10.00 pagi Ayah dapat panggilan dari Pak Su... ayah kata Pak Su ngan Cik The pun on the way datang Melaka... Ayah kata lagi mungkin pukul 2.00 ptg nanti Pak Su & Cik The sampai..... Pukul 1.00 ptg kita keluar dari Taman Buaya dan terus aje mencari makanan tengahari pula... banyak kedai makan yang tak buka hari tu... tapi last2 ayah dapat juga mencari kedai makan di MITC... Kedai Ikan Bakar Malim- trade mark kedai tu "makan sampai tinggal tulang".... memang sedap makan ikan bakar kat  kedai tu... ikutkan Umie selalu makan kan kedai Ikan Bakar Malim niiii... ialah kalau Umie pergi Melaka atas Urusan kerja di Bukit Cheng... Umie mesti pergi makan di kedai ni di cawangan Malim Jaya... kedai yang kat malim tu adalah asalnya... di MITC adalah cawangannya....

Sedap sungguh ikan bakar kat sini



Pak su ngan siapa tu?

Cik the & azraie


Lebih kurang pukul 2.30 petang Pak Su dan Cik The pun sampai di kedai ikan bakar Malim tersebut... kita lepak kat situ lama juga... pastu tu kita semua pergi ke Pangkalan Balak - Masjid Tanah... Mak teh & Family Ayah Teh sedang bersantai di tepian pantai... rupanya ada sambutan birthday Ayah Teh...dan rupa-rupanya juga 17/4 adalah harijadi Cik The....happy besday Cik The... semoga penjang umur dan di murahkan rezeki.

Ermmm... sampai nak dekat maghrib juga kita lepak di Pangkalan Balak... selepas itu kita pergi ke rumah Ayah Teh untuk menumpang mandi-manda... selepas semua siap, kita semua buat lagi satu round ke Banda Hilir... Cik The kata kita round ajer... alang-alang dah sampai...Ayah kata kita g lagi sekali lah sbb nak tunjuk jalan...

Sedang bersantai di Pantai Pangkalan Balak Masjid Tanah





Kita berhenti makan malam pada pukul 10.30 malam di Hentian Rehat sebelum tol Air-Keruh.... dan tepat pukul 12.00 tengah malam kita semua bergerak ke tol... kita hala ke Kuala Lumpur... ak su & Cik The ke Johor Baharu dan Makteh ke Masjid Tanah... dan tepat pukul 2.00 pagi kita semua selamat sampai ke Taman Samudra.....

BAGI UMIE IANYA ADALAH SATU PERCUTIAN YANG INDAH

Untuk perjalanan ke Melaka kali ini kita semua tak sesat kerana ada bantuan dari GPS ayah.... ada GPS ni senang.... tak sesat, tak membazir masa.... jadi kurang letih lah duduk dalam kereta....

Terima kasih ayah... rajin-rajin lah belanja kita lagi ye ...  :-)

Monday, April 11, 2011

Luahan Jiwa

Sudah lama Umie tak meng"update"  blog ni kan...hari ni dah 11hb April 2011, sungguh pantas masa berlalu...kalau dalam akaun,  suku pertama tahunan dah berlalu tinggal 3 lagi suku tahunan yang akan mencukupkan setahun...ermm ...apakah yang istemewanya tahun ni...Umie rasa kita akan berpindah dari Taman Samudra Batu Caves ke Taman Sri Murni Selayang...jauh sikit dr tempat kerja...kalau tak jem dalam 10 minit leh sampai, kalau jem 1 jam pun boleh jadi...ermmm...satu perubahan yang perlu kita semua lalui...mungkin penat sikit...harap-harap cepatlah urusan jual beli rumah kita tu selesai....mari kita semua berdoa yer...

Agaknya apa lagi perubahan yang kita sekeluarga akan lalui lagi tahun ni yer...apa2 pun kita hanya mampu merancang, yang menentukan Allah SWT.  Sebaik mana pun rancangan kita, kalau ianya lari dr perancangan awal maka  kita kena redha lah yer...semua nya telah ditakdirkan.......

Dalam masa 3 bulan lebih lagi bulan ramadhan akan datang semula..  Umie rasa tahun ni Umie akan buat persediaan lebih awal...ayah pun dah cakap tahun ni kita warna tema keluarga kita ialah warna hijau lumut...ermmm.... ok juga lah kan....tapi merah hitam ok juga kan..lelaki pakai hitam, kain samping merah..perempuan baju merah, tudung hitam...hehehe ok juga kan...apa2 pun nanti kita confrimkan balik ....

Nak upload gambar tapi tak de gambar yang terbaru...jd untuk catitan kali ni tak de gambo juga....

Thursday, March 31, 2011

Hari Kebebasan....

Ermmm....Merdeka3

Salam kemerdekaan....Lama dah Umie tak mencoretkan sesuatu kat blog kesayangan anak2 Umie ni kan!

Mesti anak-anak Umie pelik kenapa ngan Umie niii.... ialah belum masuk bulan Ogos tp Umie dah jerit ucapan merdeka....

Nak tahu sebabnya....sebab Umie dah bebas dari External Auditer...Alhamdulilah akhirnya Umie berjaya menghadapi saat-saat yang begitu tension dalam kerjaya Umie bagi tahun ini... Hanya tunggu laporan Audit sahaja..samaada negetive atau positive...Umie dah buat sebaik yang mungkin... Umie dah berkorban masa dan tenaga juga idea2 yang mengegarkan otak dimana melibatkan gaduh2 kecil ngan external auditor tu...hehehehe.. bila fikir semula Umie rasa tahun ni adalah tahun yang paling mencabar dari tahun sebelum-sebelumnya...

Tak pe..  yang penting pengalaman tersebut amat berharga buat Umie di masa hadapan.

Ada hikmah disebalik dugaan dan cabaran yang Umie hadapi...

Umie berdoa kepada Allah swt agar dipermudahkan segala urusan Umie...Umie juga tidak lupa berdoa agar anak-anak Umie juga tabah dan sabar menghadapi masalah disekolah.... atau pun masalah2 lain.  Anak2 Umie akan jadi anak yang soleh & soleha...   Insyakallah...

Jumpa lagi di lain masa...wassalammmm....

Friday, March 18, 2011

Majlis Kenduri Kahwin Kak Zeehan & Busy Di Pejabat

Salam Hari Jumaat....

Sudah lama Umie tak membuat coretan di blog Umie ni... Umie dalam keadaan yang amat2 sibut di 2 minggu kebelakangan ini..... minggu lepas kita sibuk dengan kenduri Kak Zeehan di Putrajaya.

Hari jumaat lepas Umie telah mengambil cuti setengah hari, Umie ambil cuti hari tu sebab nak berkemas...Umie tak sempat kemas lagi masa tu... Umie juga iron baju untuk di pakai sempena majlis tersebut. Alhamdulilah dalam pukul 5 ptg Uime telah siap semuanya... kita just tunggu kakak balik dari sekolah sahaja.

Kita gerak ke Putrajaya pada pukul 8.15 mlm selepas mahgrib...dan kita sampai di rumah Pak Ngah di persint 9  pada pukul 9.00 mlm... nampaknya Pak Lang telah sampai dulu dari kita... dan Mak Long, Pak Uteh serta Pak Cik belum sampai lagi.. katanya baru gerak dari rumah Pak Uteh... juga selepas Mahgrib.

Tak pe kita tetap menunggu kedatangan mereka semua...dalam masa tersebut kita buat bunga rampai..hiris daun pandan... lama Umie tak buat bunga rampai... lenguh juga tangan Umie hiris daun pandan tu...

Akhirnya mereka semua sampai dari Melaka pada pukul 10.30 mlm...kesian semuanya kelaparan... selepas semuanya siap-siap makan, kita semua buat projek "door give" & bunga telur...

Suasana pada jumaat malam pukul 11.30mlm... 
Pak Ngah, Pak Lang & anak buah Mak Ngah tekunnya..

Abg Afiq, Pak Uteh pun asyikk..

Umie mmg suka kan saat2 cam nii..Adam pun tak lepaskan peluang!
















Malam tersebut kita semua tidur kat Homestay yang Pak Ngah sewa..dekat2 situ juga...jalan kaki dalam 5 minit dah sampai...Pak Ngah kata rate sewaan tu cuma RM50.00 semalam ajer...murahkan!

Pagi Sabtu (12/3/11)

Ikut rancangan pada hari itu, majlis akad nikah diadakan di Masjid Sultan Mizan Zainal Abidin yang juga dikenali sebagai Masjid Besi pada pukul 11.00 pagi...ermm nak kahwin pun ada giliran...kak zeehan adalah penganti yang no 3 bernikah pagi tu...

Saat2 ketibaan bakal pengantin...

Sebelum Majlis Akad Nikah Pengantin Lelaki & Ayahanda

Saat2 Menunggu Umie, Mak Teh, Mak Long, Ipah, Nana & Dek Wan

Pak Cik & Mak Cik

Sijil. lafas Izin Pengantin Perempuan

Saat2 di nikah kan oleh Pak Ngah

Termeterai sudah sebuah ikatan

Selamat Penganti Baru Buat Kak Zeehan & Abg Idzam, Semoga kekal ke  anak cucu..
Alhamdulilah dengan  sekali akad sahaja..mereka berdua telah menjadi Pangantin Baru...Majlis tersebut selesai lebih kurang pada pukul 12.00 tengahhari dan kita semua balik semula ke rumah Pak Ngah di Persint 9...

Petang tu kita semua tiada aktiviti hanya menunggu malam sahaja, kerana terdapat Majlis Khatam Al Quran dan Berzanji yang dihadiri oleh Kumpulan Wanita Kerjiranan Persint 9....
Abg Azri & Kak Zeehan



Kak ina & Nana

Majlis tersbut selesai lebih kurang pada pukul 10.30 mlm...sedang kita semua makan, Pak Tam & Mak Tam pun sampai pada malam tu...

Ahad (13/03/11)


Sebelum pergi ke dewan

reramai sarapan pagi roti sepecial

Pelamin

GAmbar semua ahli keluarga Umie yg hadir pd hari tersebut

Penganti berarak ke pelamin

Sedang bersanding

Pak Ndak & ahmad(anak Pak Cik)

Ain & Ahmad anak Pak Ndak

Mak Ndak & Iwan

Makan & mkn lg...

Ahli Keluarga Ayah yang datang dari Jauh semuanya..Terima Kasih berbanyak!!!

Majlis Makan & Persandingan bermula pada pukul 12 tengahari dan telah berakhir pada pukul 4.00 petang
.

Isnin 14/3/11

Pagi - Umie tak datang kerja..badan Umie sakit seluruhnya...pingang lagi lah..betis pun sama...macam nak tertanggal..ialah Umie kan jadi penyambut tetamu kan..mestilah busy...hhehehe

Umie ingat External Auditor ada datang pada hari isnin tu..rupanya mereka tak masuk lagi...Tak habis lagi ker kerja2 audit tu Umie?.. mesti anak Umie akan bertanya lagi.... Untuk pengetahuan Anak2 Umie... jawapannya belum lagi... sebab yang dulu tu untuk Kop Property... yang ni pulak untuk Kop Educators... pasti tension Umie untuk 2 minggu yang akan datang... Umie dah jadi Gabra.. tak senang duduk...dan ada macam2 lagi perasaan...begitu juga kawan2 Umie yang lain kat pejabat tu... kesian kat mereka semua...macam mana lah Umie nak balas jasa baik mereka semua tu.. byk bertolongan yang telah mereka lakukan.... Umie hanya mampu berdoa agar mereka semua juga tabah, dikurniakan kesihatan yang baik, semoga juga ahli keluarga mereka dilindungi Oleh Allah swt... mohon juga agar mereka semua dimurahkan rezeki... hanya doa sahaja yang mampu Umie pohonkan... Anak2 Umie pun tlg doakan yer..tanpa mereka semua Umie mesti tak leh siapkan apa yang auditor nakkan .... dan tanpa mereka semua mesti Umie susah untuk lakukan tanggungjawab Umie.....

Untuk pengetahuan anak2 Umie... hari ni adalah hari kedua exteral auditor dah dtg buat kerja2 mereka....

Tabah Umie...Tabah Umie...Kuatkan Semangatmu Umie!!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

index


facebook kak long,kak ngah dan adam....